K dopravě v Asii neodmyslitelně patří skútry a motorky. A i přes místní „chaos“ má doprava určitá „pravidla“, nejsou sice psaná ani daná, ale více méně se dodržují. Pojďme se mrknout na dopravní pravidla v Indonésii, protože pokud se chystáte na Bali, nebo další ostrovy, zaručeně se vám budou hodit. 🙂

Přípravy na balijský Nový rok Nyepi
Balijský démon Ogoh Ogoh před slavnostním průvodem

ČÁST PRVNÍ – JAK PRONAJMOUT SKÚTR A KTERÝ VYBRAT

Zásadní otázka je, jaké máte plány. Pokud se chystáte popojíždět k pláži, vystačíte si s nějakou „šunkou“, ale pokud pojedete dál, oceníte když bude skútr spolehlivý parťák.

1. Jak si půjčit skútr?

Největší možnosti půjčení budete mít u moře, kde jsou zvyklí na návštěvníky. Na Bali je to úplná brnkačka téměř všude a jinde se musíte trochu poohlédnout. Pokud na půjčovnu nenarazíte sami, poptejte v místě, kde bydlíte. Určitě vám poradí a doporučí místo, pokud budou mluvit alespoň trochu anglicky. 🙂 Na půjčovně je napsáno něco jako rental sepeda motor, nebo rental motorbike, v turistických místech klasicky motorbike for rent. Půjčovnu skútrů můžete zkusit najít také online.

2. Cena za půjčení

Půjčovné vyjde od 30 000 IDR/60 Kč do 100 000 IDR/200 Kč na den. Záleží na místě, typu skútru a v případě dlouhodobého pronájmu usmlouváte lepší cenu. Jsou tu týdenní i měsíční taxy, které jsou výhodné. Cena benzínu je cca 8 000 IDR/16 Kč za litr.

3. Výška skútru

Pokud budete jezdit delší trasy ve dvou lidech, je výška skútru velmi důležitá pro pohodlí. Na malém skútru to může být nepohodlné. Zejména pro ty z nás, kteří mají 180 cm. 🙂

4. Dostatečný úložný prostor

Když se budete posouvat se všemi věcmi, bude se vám hodit dostatek místa. Vybírejte proto skútr, který má prostor mezi nohama, kam si položíte jeden batoh a druhý pak budete mít na zádech. Pár věcí dáte do prostoru pod sedadlem.

5. Vybírejte silnější skútr

Pokud se chystáte cestovat na jednom skútru ve dvou, poohlížejte se po silnějším alespoň 125 ccm. V půjčovnách mívají od 110 ccm do 150 ccm a čím silnější, tím dražší.

6. Funkční světla, brzdy, zrcátka a klakson

Pořádně vše zkontrolujte! Na cestách se to bude hodit. Jenže někdy ani to nestačí, my jsme půjčovaný skútr relativně zkontrolovali, ale problém se vyjevil až časem. Po 100 km, kdy se skútr zahřál přestaly fungovat brzy, které byly podle servisáka úplně ojeté a nebezpečné. Bohužel na to přijdete až na cestách, proto v případě cestování doporučujeme vzít půjčený skútr do servisu a nechat mu zkontrolovat hlavně brzdy a kola. Půjčované skútry jsou často v hrozném stavu a opravit si je bohužel budete muset asi na vlastní náklady, nebo se složitě hádat s majitelem. Uvidíte na koho narazíte. 🙂

7. Skútr si vyzkoušejte

Jak vám skútr sedí poznáte jedině, když si ho vyzkoušíte. A nejlépe i se všemi věcmi, které opravdu povezete, ať víte, na čem jste. Nikdo nechce jet 200 km na skútru, který má nepohodlné sedátko, nevyjede kopec, nebo má rozbitý blinkr. 🙂

8. Platba a papírování

Platí se předem a samozřejmě v hotovosti, kterou si předem připravte, aby vás bankomat nezaskočil, ne všude berou VISU. Při předání skútru vám dají malý techničák, ve kterém zkontrolujte tři údaje. 1. jestli značka skútru sedí s tou v techničáku, 2. jestli velké datum na značce (technická) není prošlé, 3. jestli je za skútr zaplacená daň. Zkrátka a dobře zjednodušeně: na malém techničáku je na každé straně jedno datum označeno BERLAKU SAMPAI (platnost do) – ani jedno NESMÍ BÝT PROŠLÉ. A to může být někdy pěkný oříšek, protože v půjčovnách na to kašlou. 🙂

Malý techničák, strana 1
Malý techničák, strana 2

9. Kdy skútr koupit

Jedině když budete dlouhodobě putovat přes několik ostrovů jako my. I na takovou akci si můžete skútr vypůjčit, záleží na domluvě s majitelem. Na Jávě se nám to ale nepovedlo. Jak takový skútr koupit se dozvíte v tomhle článku.

I takhle může vypadat cesta 🙂 výjimečně

ČÁST DRUHÁ – ZÁKLADNÍ PRAVIDLA

10. Mezinárodní řidičský průkaz

Naprostá nutnost, bez které to nejde, protože čas od času vás někdo zastaví. Na Bali mají vytipovaná místa, kde číhají pořád a když vás zastaví, vymýšlejí nesmysly, aby toho něco káplo. Papíry mějte pořád u sebe a nezapomínejte na helmu. Na jiných ostrovech vás někdo zastaví jen zřídka a když, tak hlavně proto, aby si s vámi udělali fotku. 🙂 Mezinárodní řidičák zařídíte jednoduše před odjezdem na dopravním úřadě v místě trvalého bydliště. Zažádat můžete o dva typy – ženevský a vídeňský, každý stojí cca 50 Kč a v Indonésii uznávají ten ženevský.

11. Pozor, jezdí se vlevo!

Na skútru vás to ale zase až tolik neovlivní, v autě by to bylo horší.

12. Některé silnice nejsou pro skútry (hlavně na Jávě)

Na velkých tazích dejte pozor, pro skútry může být odlišná cesta, než pro auta. Bývá to označené, ale věřte hlavně očím. Pokud uvidíte tah, na který jedou jen auta a skútry pokračují jinudy, držte se s nimi.

13. Semafory? Kdo ví, jak to funguje

Semafory sice najdete, ale nijak zvlášť se na ně spoléhat nedá. V centrech velkých měst se to více méně dodržuje, ale není to pravidlem. Někde se na červenou odbočuje doleva a někde se na červenou jezdí i rovně. Jak to poznat? Držte se toho, co dělají místní a svého úsudku. Pokud uvidíte, že na černou všichni stojí a jeden jede, určitě nejezděte za ním.

14. Zběsilé předjíždění

Předjíždí tu všichni a velice rádi. Hodně rychle a hodně bez ohledu na protější směr. U skútrů to není nijak zvlášť nebezpečné, ale když se do toho přidají auta, autobusy a náklaďáky, musíte dávat pozor. Hlídejte si, aby vás někdo nevytlačil do nějaké nepříjemné díry a raději při náznaku předjíždění uhněte. Když budete předjíždět vy, vždy si buďte jistí silnicí a viditelností. Pozor na díry.

15. Troubení

I v Indonésii se troubí, ale tak nějak méně než jinde v Asii. O to víc si ale musíte dávat pozor očima, protože na zvuk se spoléhat nedá. Trubte, když se někdo podivně motá u krajnice, když předjíždíte, nebo když nevidíte do zatáčky.

16. Nejhorší řidiči: autobusáci

Na autobusy si dejte obzvlášť pozor. Jezdí jako prasátka a rádi ignorují fakt, že jim patří jen jedna strana silnice. Jakmile za sebou v dáli uslyšíte hrozivé troubení, jedná se pravděpodobně o autobus, který se rozhodl, že předjede cokoli a jakkoli. Totéž platí i o všech větších autech, dodávkách a náklaďácích. Co je větší, to má přednost.

17. Občas potkáte někoho v protisměru

A teď nemluvím o těch, co předjíždějí. V protisměru po kraji se zkrátka jezdí, když jedete jen kousek a nechce se vám přejet do vlastního pruhu, nebo když něco přejedete a chcete se vrátit.

18. Pozor na zvířata

Kozy, krávy, psi, kočky a hlavně slepice. Každá čtvrť má svoji zvířecí skupinu, jen slepice jsou všude.

19. Předvídejte, vnímejte a buďte obezřetní

Vidíte, že se někdo blíží z boční cesty, u silnice se motají děti, nebo někdo jede pomalu u krajnice? Předvídejte a dejte si na to pozor. Pro jistotu zatrubte a trochu zpomalte. V Asijském provozu musíte myslet i za ostatní. 🙂 Na Bali počítejte s hromadou cizinců, kteří se učí řídit skútr a tak se chovají trochu jinak, než místní.

ČÁST TŘETÍ – TIPY A ZKUŠENOSTI

20. Vždy mějte helmy!

Vykašlete se na to, že je místní nemají. Vy je noste, vyhnete se úrazům i policejním kontrolám. Navíc ve většině velkých měst je nosí všichni, jen u moře se na to kašle. Helmu vám půjčí společně se skútrem. Musí být pohodlné, abyste v ní vydrželi delší trasu a nejlépe se stahovacím sklem, které ochrání oči. Kdyby helmy nepůjčovaly, raději si ji kupte. Super helmu seženete už od 300 Kč a obchody jsou kolem silnic.

21. Delší trasy jezděte v dlouhém oblečení

Nepodceňujte oblečení. Slunce hodně pálí a navíc je to i ochrana proti odřeninám.

22. Pláštěnku pořád po ruce

Počasí se rychle mění a když prší, tak PRŠÍ. I pláštěnky se dají koupit za pár korun hned u silnice. Můžete si dokonce vybrat i pláštěnkový celooblek.

23. Benzín

Pokud to půjde, berte benzín u velkých benzinek Pertamina nebo u malých ručních benzinek a lahvím se vyhněte. U benzínky vyberte stojan, řekněte obsluze full a peníze dáte rovnou jim. Do našeho skútru jsme brali Pertamax cca za 8 000 IDR/16 Kč za litr, ale do pronajatého skútru všichni berou Pertalite, který je o trochu levnější, ale má menší dojezd.

24. Péče o skútr

Každých 1500-2000 km by měl být skútr kontrolován v servisu (výměna oleje, dofouknutí pneumatik a podobně). S naším skútrem jsme chodili do servisu Planet Ban (na pneumatiky) a do AHASS (celkový servis pro Hondu). Domluvíte se tam rukama i nohama a celková kontrola stojí kolem 200 000 IDR/400 Kč. Co se týče mytí, místní ruční myčky označené cuci motor jsou levné, rychlé a na počkání. Zaplatíte kolem 12 000 IDR/24 Kč. Pronajatý skútr samozřejmě nijak zvlášť opečovávat nemusíte, pokud s ní, ale cestujete dlouhodobě, je to nevyhnutelé. 🙂

25. Parkování a silnice

S parkováním není žádný problém, u ubytování, trhů a obchodů je vždy dostatek prostoru pro skútry i auta. U obchodních center bývá závora, kde si vezmete lísteček a při výjezdu zaplatíte cca 2 000 IDR/4 Kč. Silnice jsou oproti jiným zemím naprosto v pořádku a na větších tazích bývají i úplně nové bez jediné díry. Když to tak shrnu, problém jsme začali mít až v zapadlé části Sumbawy, kde nebydlel nikdo jiný, než farmáři. 🙂

26. Když se něco stane

Požádejte místní o pomoc, Indonésani jsou velice milí a nápomocní. Na hustě obydlených ostrovech jako je Jáva, Bali a Lombok jsou malé servisy všude možně kolem cest. Na delší trasy mějte po ruce lékárničku s obvazy a desinfekci.

27. Kdo tu řídí dopravu? (hlavně na Jávě)

Až se vám stane, že na vás bude někdo mávat praporkem, pískat píšťalkou, nebo všelijak cosi ukazovat, tak řídí dopravu. Časté je to na křižovatkách, různých uzavírkách a u výjezdů od obchodů a parkovišť. Mužíčci s píšťalkou a praporky pomáhají vyjíždějícím, kteří jim za to dají pár rupií.

28. Záplavy při dešti

V Indonésii není kanalizace. Někde to řeší škarpou podél silnice a jinde vůbec. Když pak začne pořádně pršet, všechna voda se valí ulicemi a během pár chvil způsobí lokální povodně. Těmi pak projíždějí auta, náklaďáky, autobusy i skútry, které jsou pravidelně sprchovány kolemjedoucími. Někdy to může být dost nepříjemné a tak je lepší sesednout a schovat se, protože ani pláštěnka to nespasí.

29. Trajektování

Napříč Indonésií se nevyhnete přejezdům na trajektu. Ten mezi Jávou a Bali funguje výborně a stojí kolem 20 000 IDR/40 Kč za skútr včetně lidí, trvá kolem 20 minut. Trajekt mezi Bali a Lombokem je na zbláznění, protože v přístavu kotví hodně lodí a nezvládají to řídit. Je běžné že čekáte x hodin na vylodění, trajekt jede 4 hodiny a čekání na obou stranách trvá dohromady klidně další 4. Stojí to kolem 100 000 IDR/200 Kč. Trajekt mezi Lombokem a Sumbawou je bezproblémový, jen v Lombockém přístavu je opět problém s čekáním. Stojí kolem 50 000 IDR/100 Kč a jede zhruba hodinu. Někdy je to čekání na draka, ale když budete mít štěstí, zahrají vám na kytaru a budete zahrnuti hromadou nasi campur v banánovém listu, arašídy, instantními polévkami a dalším jídlem. Ostatní trajekty prozkoumáme příště. 🙂

A jedna úsměvná rada na závěr.

Když budete parkovat někde v přírodě a během toho bude pršet, je docela možné, že se vám do skútru nastěhují mravenci. Pravděpodobně ti velcí zrzaví. Pak máte jen dvě možnosti. 1. jim skútr necháte, 2. vystříkáte je repelentem a necháte skútr pořádně umýt. My udělali zásadní chybu, že jsme použili jen repelent a ten měl takovou sílu, že nám rozežral lak na skútru. Jojo, přírodě neporučíš.

Judit

Radost pohledět, pláž v oblasti Yogyakarta na Jávě
Jeden z chrámů v oblasti Yogyakarta
Další z chrámů
A to jsme my na cestách
Judita
Zdravím všechny! Jmenuji se Judita a jsem srdcem i hlavou celého blogu. V rámci projektu se starám o tvorbu webu, grafiku a design, texty, fotografie i marketing a výběr zboží. Dělám zkrátka vše od shora dolů, jak to tak u malých projektů bývá. :-) Od malička dělám to, co mě nejvíc baví. Tvořím.

Okomentovat