Rozhodli jste se pro Vietnam, nebo jinou asijskou zemi a stále váháte, jakým způsobem cestovat? Asi vás moc nepřekvapí, když napíšu, že my volíme skútr. 🙂 Chce to ale dávku odvahy, trpělivosti a hlavně helmu! A když budete dodržovat „pravidla“ a vnímat provoz, zažijete nepopsatelné!
Skútr vám dává něco, co jiná doprava nemůže.
Neskutečnou a nekonečnou svobodu. Nemusíte na něj nikde čekat, nemusíte s ním smlouvat, nemusíte se na něm mačkat s dalšími 10 lidmi, nemusíte přestupovat a ani vymýšlet kudy kam. A nejlepší na tom je, že nemusíte spěchat. Můžete si zastavit kdekoli chcete a dělat co chcete. Můžete se jen tak projít, můžete se vykoupat v moři, můžete se kochat nádhernou krajinou, ochutnávat místní speciality a najít krásná místa, kde se rozhodnete zůstat. Jen tak. Můžete cokoli chcete a podíváte se do míst, kam se jinak nedostanete. A ve velkých městech je to navíc nejrychlejší způsob dopravy. A proto jedině skútr, i když vyzkoušet si všechno, má samozřejmě svoje výhody. 🙂 minimálně zjistíte, co vám vyhovuje nejvíc.
Ale teď k tomu cestování na skútru.
Na první pohled by se mohlo by se zdát, že v Asii nejsou žádná pravidla a tak je cestování na skútru pro Evropana sebevražda. Není tomu tak. Stačí jen zapomenou za evropské předpisy, držet se davu a vnímat okolní svět. A pak ty pravidla prostě vyplynou a začnete se orientovat. A tady jsem sepsala vše, co jsme za naše cesty po Vietnamu vypozorovali a co rozhodně funguje. 🙂
ČÁST PRVNÍ – JAK PRONAJMOUT SKÚTR A KTERÝ VYBRAT
Extra důležitá část zejména pro případ, když se rozhodnete cestovat na skútru dlouhodobě a jet denně třeba i 100 km a více.
1. Jak poznáte půjčovnu?
Tak nějak intuitivně. Zpravidla je tam mimo hromady skútrů podobného typu i cedule thuê xe máy. Ve větších městech, odkud pravděpodobně budete vyjíždět, je to občas i anglicky. A při nejhorším se zeptejte v hotelu, kam se máte vydat. Ti co umí anglicky vám většinou s ochotou poradí a při nejlepším napíšou adresu a lísteček se vzkazem, který v půjčovně ukážete. Nám ale stačilo hledat a pak se domluvit rukama a nohama. 🙂
2. Výška skútru
Vietnamci jsou, jak je známo, velice malí a tomu odpovídají i skútry, které najdete v půjčovnách. Když tomu ale obejdete pár půjčoven, určitě najdete nějaký, který vám bude výškově vyhovovat. Poznáte to jednoduše. Prostě si sedněte a uvidíte, příliš nízký skútr by mohl být při delší cestě nepohodlný a to zvláště pokud pojedete ve dvou.
3. Dostatečný úložný prostor
Pokud pojedete ve dvou i se všemi věcmi v krosnách, nepodceňte dostatek místa. V takovém případě vybírejte pouze skútr, který má větší prostor na nohy, kam dáte batoh a úložný prostor pod sedadlem.
4. Skútr s automatickou převodovkou a větším výkonem
Tu oceníte ve velkých městech při věčných dopravních zácpách, kde se v jednom kuse rozjíždíte. Skútry mají automatickou převodovku poměrně často, takže by to neměl být problém. Pokud se chystáte projíždět Vietnam, sáhněte po skútrech s vyšším výkonem alespoň 125 ccm, aby s vámi vyjel všechny kopce.
5. Funkční zrcátka a klakson
Pořádně si zkontrolujte zrcátka i klakson, protože jejich funkčnost rozhodně není samozřejmostí. My jsme udělali to pořádně nezkontrolovali a tak jsme měli nefunkční zrcátko po celou cestu, což je dost nepříjemné hlavně na dálnici.
6. Zeptejte se na cenu za den
Cena půjčení skútru se pohybuje kolem 100 000 VND/100 Kč. Pokud si ho půjčíte na delší dobu, dostanete množstevní slevu, kterou si ale budete muset usmlouvat.
7. Skútr si vyzkoušejte
Pokud jste všechno zkontrolovali, našli jste svůj vyvolený skútr a líbí se vám cena, nezapomeňte si ho vyzkoušet a projet se na něm. Většinou nám to nabízeli i sami a ani se moc se nebáli, že s ním odjedeme. Jedině při projetí poznáte, jestli je skútr dost silný a jestli se na něm moc nemačkáte.
8. Vyberte si dobře padnoucí helmy, které netlačí
9. Platí se dopředu
Celá částka za půjčení skútru se platí dopředu a jako bonus si možná malinko připlatíte za cmrndnutí benzínu do nádrže, abyste dojeli k nejbližší benzínce.
10. Budete vyplňovat formulář
Při placení a přebírání skútru budete vyplňovat krátký formulář, ve kterém píšete jméno a místo, kde pobýváte. To je ovšem trochu problém v případě, že se chystáte se skútrem cestovat a nemáte nejmenší tušení, kde budete. Vyplňte tam třeba adresu hotelu, kde bydlíte právě teď a je po problémech, papíry nikdo nekontroluje, je to jen formalita. K formuláři by po vás mohli chtít i pas, který ale nikdy nedávejte z ruky, dejte jim pouze kopii. Ve Vietnamu s tím není žádný problém, ale třeba na Srí Lance jsme museli obejít několik půjčoven, než nám dali skútr bez pasu.
ČÁST DRUHÁ – ZÁKLADNÍ PRAVIDLA
Když máte konečně skútr, je čas na pravidla.
11. Mezinárodní řidičák už platí
Na cesty do Vietnamu už si musíte zařídit mezinárodní řidičák, který tam ještě před třemi lety neplatil. Vydají vám ho na úřadě před odjezdem a stojí to asi za 50 Kč.
12. Jak poznáte benzínku
Vypadají jako u nás, akorát jsou zašlejší. Benzín vám načerpá obsluha benzínky, stačí jim říct za kolik a nebo full. Sledujte to a řekněte stop těsně před tím, než bude nádrž úplně plná, rádi benzín vylévají kolem. I ve Vietnamu se dá sehnat benzín v lahvích, který je o něco dražší, ale někdy vám nic jiného nezbývá. Pokud ale nemusíte, neberte ho, nikdy nevíte, co v něm je.
13. Parkování
Žádný problém. Zaparkujete v podstatě kdekoli přímo tam, kde potřebujete a ve městech jsou téměř všude hlídaná parkoviště. I tak ale nezapomínejte skútr zamykat a vzít si klíčky s sebou.
14. Jezdí se vpravo jako u nás
15. Buďte velice obezřetní, předvídejte a koukejte do zrcátek
Všechno kolem vás sledujte a naučte se předvídat situace. Kdokoli kolem může bez varování zabrzdit, nebo odbočit. A nenechte se zmást, protože místní často blikají na druhou stranu, než skutečně jednou. Nebo blikají a nikam neodbočují. Proto buďte neustále připraveni brzdit a sledujte situaci i za vámi.
16. Blinkry pískají
Užitečná věc při odbočování je, že u některých skútrů blinkry pískají a tak můžete dopravu sledovat i sluchem.
17. Trubte. Trubte. Trubte!
Trubte na všechno i na všechny. Jedete v davu, nebo za někým? Průběžně občas zatrubte, abyste na sebe upozornili a ten před vámi o vás věděl. Chystáte se předjíždět? Zatrubte a během předjíždění potrubujte. Odbočujete mimo dav? Trubte. Jedete kolem chodce? Trubte. Kolem cyklisty? Trubte. Kolem stojícího auta? Trubte. Nikdy totiž nevíte, kdo tam stojí a rozejde se do silnice. Běží po krajnici pes? Trubte. Jedete do zatáčky? Trubte a to i do té, do které jakžtakž vidíte. Zdá se vám to jako šílenost? Troubením na sebe upozorňujete a dáváte najevo, že tam jste. Je to klíč pro bezpečnost a proto se ve Vietnamu všude pořád troubí. 🙂
18. Větší má přednost a na dálnici to platí dvojnásob
Vyhýbejte se všemu většímu, než jste vy. Od aut až po kamiony a autobusy. Na dálnicích, kde se jezdí rychleji a většinou vás nechrání dav, se jim vyhýbejte o to víc. Jezděte co nejvíce u kraje, a když narazíte na nějaký rozestavěný úsek, klidně jeďte po vzoru místních třeba i po štěrku, kde si od kamionů na chvíli odpočinete.
19. Zvykněte si na to, že místní jezdí v protisměru
To proto, že kvůli pár kilometrům přece nikdo nebude přejíždět do vlastního pruhu. 🙂
20. Než se rozkoukáte, nikdy nebuďte první na semaforech
Držte se za místními, dav vás povede i ochrání.
21. Držte se davu, zvláště ve velkých městech
To je ta nejlepší rada ze všech hned po troubení. Dav vás ochrání a zároveň naučí, jak řešit situace. Díky tomu se rychle zorientujete i v Ho Chi Minh City. 🙂
22. Buďte neustále ve střehu, předvídejte a počítejte se vším
ČÁST TŘETÍ – TIPY A ZKUŠENOSTI
23. Benzín do zásoby
Může se vám stát, že v horách dost dlouho nenarazíte na benzínku. PET lahev s benzínem mějte pro jistotu vždy s sebou.
24. Dávejte pozor na horký výfuk
Při slézání i při popojíždění v davu. Nebo dopadnete jako já se spálenou nohou. 🙂 Pro jistotu s sebou ale vozte lékárničku s desinfekcí a nějakým tím obvazem.
25. Jezděte v dlouhém oblečení
Pokud pojedete delší trasy, nepodceňujte oblečení a rozhodně nejezděte v šortkách a tílku. Slunce hodně pálí a krém na to nestačí.
26. Mějte helmu a chraňte si oči
Musíte mít helmu! Bez ní na skútr vůbec nelezte a je jedno, jestli jedete kousek na pláž, nebo celodenní trasu. Nikdy nevíte, co se může stát a rozhodně se neřiďte tím, že místní ji taky nenosí. Nezapomeňte chránit i oči, pokud nemáte helmu se stahovacím sklem, mějte sluneční brýle.
27. Pláštěnku pořád po ruce
Počasí se často mění a když prší, je to něco. 🙂 Navíc počasí u moře je úplně jiné, než v horách.
28. Když vám začne v horách práskat výfuk
To možná zkušení vědí, ale my jsme měli docela nahnáno, že tam někde uvízneme. Poté jsme se dočetli, že je to pouze změnou nadmořské výšky a kromě otravného zvuku se vlastně nic neděje 🙂
29. Když se něco pokazí
Ve městech je na každém rohu improvizovaná opravna a vždy se najde někdo, kdo vám pomůže. No a mimo civilizaci se nic pokazit prostě nesmí!
Tak to bude ode mne k cestování na skútru všechno. Zkrátka mějte pevné nervy, obezřetnost a helmu! Pravdou ale zůstává, že můžete mít nejlepší skútr na světě a stejně se po delších etapách těšíte, až slezete, protože vás neskutečně bolí pr… 🙂
Judit
A pokud si přece jen netroufáte na cestu „na vlastní pěst“, možná vám přijde vhod malý tip na cestovku, která vám se vším pomůže. A dovolená ve Vietnamu může začít. 🙂