Doprava ve Vietnamu: 29 tipů pro bezpečné cestování na skútru

a jinak už nikdy nebudete chtít cestovat

Nové recepty

Vyrábím s láskou

spot_img

Rozhodli jste se pro Vietnam, nebo jinou asijskou zemi a stále váháte, jakým způsobem cestovat? Asi vás moc nepřekvapí, když napíšu, že my volíme skútr. Chce to ale dávku odvahy, trpělivosti a hlavně helmu! A když budete dodržovat “pravidla” a vnímat provoz, zažijete nepopsatelné!

Skútr vám dává něco, co jiná doprava nemůže. Neskutečnou a nekonečnou svobodu.

Nemusíte na něj nikde čekat, nemusíte s ním smlouvat, nemusíte se na něm mačkat s dalšími 10 lidmi, nemusíte přestupovat a ani vymýšlet kudy kam. A nejlepší na tom je, že nemusíte spěchat. Můžete si zastavit kdekoli chcete a dělat co chcete. Můžete se jen tak projít, můžete se vykoupat v moři, můžete se kochat nádhernou krajinou, ochutnávat místní speciality a najít krásná místa, kde se rozhodnete zůstat. Jen tak. Můžete cokoli chcete a podíváte se do míst, kam se jinak nedostanete. A ve velkých městech je to navíc nejrychlejší způsob dopravy. A proto jedině skútr, i když vyzkoušet si všechno, má samozřejmě svoje výhody. Minimálně zjistíte, co vám vyhovuje nejvíc.

Ale teď k tomu cestování na skútru.

Na první pohled by se mohlo by se zdát, že v Asii nejsou žádná pravidla a tak je cestování na skútru pro Evropana sebevražda. Není tomu tak. Stačí jen zapomenou za evropské předpisy, držet se davu a vnímat okolní svět. A pak ty pravidla prostě vyplynou a začnete se orientovat. A tady jsem sepsala vše, co jsme za naše cesty po Vietnamu vypozorovali a co rozhodně funguje.

ČÁST PRVNÍ – JAK PRONAJMOUT SKÚTR A KTERÝ VYBRAT

Extra důležitá část zejména pro případ, když se rozhodnete cestovat na skútru dlouhodobě a jet denně třeba i 100 km a více.

  1. JAK POZNÁTE PŮJČOVNU? Do hrnce dáme všechnu smetanu i mléko, rozřízneme vanilkový lusk a vyškrabeme z něj dužinu. Dužinu i lusk dáme přidáme ke smetaně s mlékem a vše začneme pomalu vařit na mírném plameni. Stále mícháme a když se začne směs vařit, mícháme ještě minutku a poté odstavíme.
  1. VÝŠKA SKÚTRU: Vietnamci jsou, jak je známo, velice malí a tomu odpovídají i skútry, které najdete v půjčovnách. Když tomu ale obejdete pár půjčoven, určitě najdete nějaký, který vám bude výškově vyhovovat. Poznáte to jednoduše. Prostě si sedněte a uvidíte, příliš nízký skútr by mohl být při delší cestě nepohodlný a to zvláště pokud pojedete ve dvou.
  1. DOSTATEČNÝ ÚLOŽNÝ PROSTOR: Pokud pojedete ve dvou i se všemi věcmi v krosnách, nepodceňte dostatek místa. V takovém případě vybírejte pouze skútr, který má větší prostor na nohy, kam dáte batoh a úložný prostor pod sedadlem.
  1. SKÚTR S AUTOMATICKOU PŘEVODOVKOU A VYŠŠÍM VÝKONEM: Tu oceníte ve velkých městech při věčných dopravních zácpách, kde se v jednom kuse rozjíždíte. Skútry mají automatickou převodovku poměrně často, takže by to neměl být problém. Pokud se chystáte projíždět Vietnam, sáhněte po skútrech s vyšším výkonem alespoň 125 ccm, aby s vámi vyjel všechny kopce.
  1. FUNKČNÍ ZRCÁTKA A KLAKSON: Pořádně si zkontrolujte zrcátka i klakson, protože jejich funkčnost rozhodně není samozřejmostí. My jsme udělali to pořádně nezkontrolovali a tak jsme měli nefunkční zrcátko po celou cestu, což je dost nepříjemné hlavně na dálnici.
  1. ZEPTEJTE SE NA CENU: Cena půjčení skútru se pohybuje kolem 100 000 VND/100 Kč. Pokud si ho půjčíte na delší dobu, dostanete množstevní slevu, kterou si ale budete muset usmlouvat.
  1. SKÚTR SI VYZKOUŠEJTE: Pokud jste všechno zkontrolovali, našli jste svůj vyvolený skútr a líbí se vám cena, nezapomeňte si ho vyzkoušet a projet se na něm. Většinou nám to nabízeli i sami a ani se moc se nebáli, že s ním odjedeme. Jedině při projetí poznáte, jestli je skútr dost silný a jestli se na něm moc nemačkáte.
  1. VYBERTE SI HELMY, KTERÉ NETLAČÍ
  1. PLATÍ SE DOPŘEDU: Celá částka za půjčení skútru se platí dopředu a jako bonus si možná malinko připlatíte za cmrndnutí benzínu do nádrže, abyste dojeli k nejbližší benzínce.
  1. BUDETE VYPLŇOVAT FORMULÁŘ: Při placení a přebírání skútru budete vyplňovat krátký formulář, ve kterém píšete jméno a místo, kde pobýváte. To je ovšem trochu problém v případě, že se chystáte se skútrem cestovat a nemáte nejmenší tušení, kde budete. Vyplňte tam třeba adresu hotelu, kde bydlíte právě teď a je po problémech, papíry nikdo nekontroluje, je to jen formalita. K formuláři by po vás mohli chtít i pas, který ale nikdy nedávejte z ruky, dejte jim pouze kopii. Ve Vietnamu s tím není žádný problém, ale třeba na Srí Lance jsme museli obejít několik půjčoven, než nám dali skútr bez pasu.

ČÁST DRUHÁ – ZÁKLADNÍ PRAVIDLA

Když máte konečně skútr, je čas na pravidla.

  1. MEZINÁRODNÍ ŘIDIČÁK PLATÍ: Na cesty do Vietnamu už si musíte zařídit mezinárodní řidičák, který tam ještě před třemi lety neplatil. Vydají vám ho na úřadě před odjezdem a stojí to asi za 50 Kč.
  1. JAK POZNÁTE BENZÍNKU: Vypadají jako u nás, akorát jsou zašlejší. Benzín vám načerpá obsluha benzínky, stačí jim říct za kolik a nebo full. Sledujte to a řekněte stop těsně před tím, než bude nádrž úplně plná, rádi benzín vylévají kolem. I ve Vietnamu se dá sehnat benzín v lahvích, který je o něco dražší, ale někdy vám nic jiného nezbývá. Pokud ale nemusíte, neberte ho, nikdy nevíte, co v něm je.
  1. PARKOVÁNÍ: Žádný problém. Zaparkujete v podstatě kdekoli přímo tam, kde potřebujete a ve městech jsou téměř všude hlídaná parkoviště. I tak ale nezapomínejte skútr zamykat a vzít si klíčky s sebou.
  1. JEZDÍ SE VPRAVO JAKO U NÁS
  1. BUĎTE OBEZŘETNÍ, PŘEDVÍDEJTE A KOUKEJTE DO ZRCÁTEK: Všechno kolem vás sledujte a naučte se předvídat situace. Kdokoli kolem může bez varování zabrzdit, nebo odbočit. A nenechte se zmást, protože místní často blikají na druhou stranu, než skutečně jednou. Nebo blikají a nikam neodbočují. Proto buďte neustále připraveni brzdit a sledujte situaci i za vámi.
  1. BLINKRY PÍSKAJÍ: Užitečná věc při odbočování je, že u některých skútrů blinkry pískají a tak můžete dopravu sledovat i sluchem.
  1. TRUBTE, TRUBTE, TRUBTE!: Trubte na všechno i na všechny. Jedete v davu, nebo za někým? Průběžně občas zatrubte, abyste na sebe upozornili a ten před vámi o vás věděl. Chystáte se předjíždět? Zatrubte a během předjíždění potrubujte. Odbočujete mimo dav? Trubte. Jedete kolem chodce? Trubte. Kolem cyklisty? Trubte. Kolem stojícího auta? Trubte. Nikdy totiž nevíte, kdo tam stojí a rozejde se do silnice. Běží po krajnici pes? Trubte. Jedete do zatáčky? Trubte a to i do té, do které jakžtakž vidíte. Zdá se vám to jako šílenost? Troubením na sebe upozorňujete a dáváte najevo, že tam jste. Je to klíč pro bezpečnost a proto se ve Vietnamu všude pořád troubí.
  1. KDO JE VĚTŠÍ, MÁ PŘEDNOST: Vyhýbejte se všemu většímu, než jste vy. Od aut až po kamiony a autobusy. Na dálnicích, kde se jezdí rychleji a většinou vás nechrání dav, se jim vyhýbejte o to víc. Jezděte co nejvíce u kraje, a když narazíte na nějaký rozestavěný úsek, klidně jeďte po vzoru místních třeba i po štěrku, kde si od kamionů na chvíli odpočinete.
  1. ZVYKNĚTE SI, ŽE SE JEZDÍ I V PROTISMĚRU: To proto, že kvůli pár kilometrům přece nikdo nebude přejíždět do vlastního pruhu.
  1. NEŽ SE ROZKOUKÁTE, NIKDY NEBUĎTE PRVNÍ NA SEMAFORECH: Držte se za místními, dav vás povede i ochrání.
  1. DRŽTE SE DAVU: To je ta nejlepší rada ze všech hned po troubení. Dav vás ochrání a zároveň naučí, jak řešit situace. Díky tomu se rychle zorientujete i v Ho Chi Minh City.
  1. BUĎTE NEUSTÁLE VE STŘEHU A POČÍTEJTE SE VŠÍM: Je u silnice dítě? Pes? Nebo jiný člověk? Počítejte s tím, že vám klidně vejde do cesty, očekávejte zkrátka vše. Musíte myslet za všechny kolem.

ČÁST TŘETÍ – TIPY A ZKUŠENOSTI

  1. BENZÍN DO ZÁSOBY: Může se vám stát, že v horách dost dlouho nenarazíte na benzínku. PET lahev s benzínem mějte pro jistotu vždy s sebou.
  1. POZOR NA HORKÝ VÝFUK: Při slézání i při popojíždění v davu. Nebo dopadnete jako já se spálenou nohou, někteří anglicky mluvící místní této spálenině dokonce říkají “Sigon Kiss” ? Pro jistotu s sebou ale vozte lékárničku s desinfekcí a nějakým tím obvazem.
  1. DELŠÍ VZDÁLENOSTI JEDINĚ V DLOUHÉM OBLEČENÍ: Pokud pojedete delší trasy, nepodceňujte oblečení a rozhodně nejezděte v šortkách a tílku. Slunce hodně pálí a krém na to nestačí.
  1. VŽDY MĚJTE HELMU A CHRAŇTE OČI: Musíte mít helmu! Bez ní na skútr vůbec nelezte a je jedno, jestli jedete kousek na pláž, nebo celodenní trasu. Nikdy nevíte, co se může stát a rozhodně se neřiďte tím, že místní ji taky nenosí. Nezapomeňte chránit i oči, pokud nemáte helmu se stahovacím sklem, mějte sluneční brýle.
  1. PLÁŠTĚNKA PO RUCE: Počasí se často mění a když prší, je to něco. Navíc počasí u moře je úplně jiné, než v horách.
  1. KDYŽ VÁM ZAČNE PRÁSKAT VÝFUK: To možná zkušení vědí, ale my jsme měli docela nahnáno, že tam někde uvízneme. Poté jsme se dočetli, že je to pouze změnou nadmořské výšky a kromě otravného zvuku se vlastně nic neděje.
  1. KDYŽ SE NĚCO POKAZÍ: Ve městech je na každém rohu improvizovaná opravna a vždy se najde někdo, kdo vám pomůže. No a mimo civilizaci se nic pokazit prostě nesmí!

Tak to bude ode mne k cestování na skútru všechno. Zkrátka mějte pevné nervy, obezřetnost a helmu! Pravdou ale zůstává, že můžete mít nejlepší skútr na světě a stejně se po delších etapách těšíte, až slezete, protože vás neskutečně bolí pr… ?

Judit

Napište komentář

Napište komentář
Zde napište své jméno

Tak to jsem já

spot_img

Vyrábím s láskou

spot_img

Vege a vegan recepty

Sladké recepty

Bezlepkové recepty

Cestování