Rozhodli jste se pro Vietnam, nebo jinou asijskou zemi a stále váháte, jakým způsobem cestovat? Možná, že můj článek vám rozhodování ulehčí. 🙂
Skútr vám totiž přinese SVOBODU.
Nemusíte na něj nikde čekat, nemusíte s ním smlouvat, nemusíte se na něm mačkat s dalšími 10 lidmi, nemusíte přestupovat a ani vymýšlet kudy kam. A nejlepší na tom je, že nemusíte spěchat. Můžete si zastavit kdekoli chcete a dělat co chcete. Můžete se jen tak projít, můžete se vykoupat v moři, můžete se kochat nádhernou krajinou, ochutnávat místní speciality a najít krásná místa, kde se rozhodnete zůstat. Jen tak. Můžete cokoli chcete a podíváte se do míst, kam se jinak nedostanete. A ve velkých městech je to navíc nejrychlejší způsob dopravy. A proto jedině skútr, i když všechno má své pro a proti. 🙂
Jak pronajmout skútr a který vybrat?
Zásadní otázka je, jaké máte plány. Pokud se chystáte popojíždět k pláži, vystačíte si s nějakou po česku “šunkou” :-), pokud ale pojedete dál, oceníte když bude skútr spolehlivý parťák
JAK SI PŮJČIT SKÚTR
Největší možnosti půjčení budete mít u moře kde jsou zvyklí na návštěvníky. Pokud na půjčovnu nenarazíte, poptejte se v místě, kde bydlíte. Určitě vám poradí a doporučí místo, pokud budou mluvit alespoň trochu anglicky. Na půjčovně je často napsáno něco anglicky o pronájmu.
CENA ZA PŮJČENÍ
Cena půjčení skútru se pohybuje kolem 100 000 VND/100 Kč. Pokud si ho půjčíte na delší dobu, dostanete množstevní slevu, kterou si ale budete muset usmlouvat.
VÝŠKA SKÚTRU
Pokud budete jezdit delší trasy ve dvou lidech, je výška skútru velmi důležitá pro pohodlí. Na malém skútru to může být nepohodlné. Zejména pro ty z nás, kteří mají 180 cm.
DOSTATEČNÝ ÚLOŽNÝ PROSTOR
Když se budete posouvat se všemi věcmi, bude se vám hodit dostatek místa. Vybírejte proto skútr, který má prostor mezi nohama, kam si položíte jeden batoh a druhý pak budete mít na zádech. Pár věcí dáte do prostoru pod sedadlem.
VYBÍREJTE SILNĚJŠÍ SKÚTR
Pokud se chystáte cestovat na jednom skútru ve dvou, poohlížejte se po silnějším alespoň 125 ccm. V půjčovnách mívají od 110 ccm do 150 ccm a čím silnější, tím dražší.
FUNKČNÍ SVĚTLA, ZRCÁTKA, BRZDY A KLAKSON
Pořádně vše zkontrolujte. Na cestách se to bude hodit. Jenže někdy ani to nestačí, my jsme půjčovaný skútr relativně zkontrolovali, ale problém se vyjevil až časem. Po 100 km, kdy se skútr zahřál přestaly fungovat brzy, které byly podle servisáka úplně ojeté a nebezpečné. Bohužel na to přijdete až na cestách, proto v případě cestování doporučujeme vzít půjčený skútr před cestou do servisu a nechat mu zkontrolovat hlavně brzdy a kola. Půjčované skútry jsou často ve špatném stavu a opravit si je bohužel budete muset v servisu na vlastní náklady.
SKÚTR SI VYZKOUŠEJTE
Jak vám skútr sedí poznáte jedině, když si ho vyzkoušíte. A nejlépe i se všemi věcmi, které opravdu povezete, ať víte, na čem jste. Nikdo nechce jet 200 km na skútru, který má nepohodlné sedátko, nevyjede kopec, nebo má rozbitý blinkr.
PLATBA A PAPÍROVÁNÍ
Celá částka za půjčení skútru se platí dopředu a jako bonus si možná malinko připlatíte za cmrndnutí benzínu do nádrže, abyste dojeli k nejbližší benzínce. Při placení a přebírání skútru budete vyplňovat krátký formulář, ve kterém píšete jméno a místo, kde pobýváte. To je ovšem trochu problém v případě, že se chystáte se skútrem cestovat a nemáte nejmenší tušení, kde budete. Vyplňte tam třeba adresu hotelu, kde bydlíte právě teď a je po problémech, papíry nikdo nekontroluje, je to jen formalita. K formuláři by po vás mohli chtít i pas, který ale nikdy nedávejte z ruky, dejte jim pouze kopii. Ve Vietnamu s tím není žádný problém, ale třeba na Srí Lance jsme museli obejít několik půjčoven, než nám dali skútr bez pasu.
Základní pravidla
Když máte konečně skútr, je čas na pravidla.
MEZINÁRODNÍ ŘIDIČÁK
Naprostá nutnost, bez které to nejde, protože čas od času vás někdo může zastavit. Mezinárodní řidičák zařídíte jednoduše před odjezdem na dopravním úřadě v místě trvalého bydliště. Zažádat můžete o dva typy – ženevský a vídeňský, každý stojí cca 50 Kč a v Indonésii uznávají ten ženevský.
JEZDÍ SE VPRAVO JAKO U NÁS
Alespoň něco k dobru. 🙂
SEMAFORY? KDO VÍ, JAK TO FUNGUJE
Jezdí se sice na zelenou, ale tak trochu jinak. Chvíli před ní všichni vyjíždějí a chvíli po ní zase všichni dojíždějí. Takže ve výsledku to vypadá tak, že v určité chvíli se všichni dojížděči a vyjížděči střetnou uprostřed a musí se vymotat. A to odbočování doleva. A teď si představte jak to asi vypadá na kruhovém objezdu.
KDO JE VĚTŠÍ, MÁ PŘEDNOST
Vyhýbejte se všemu většímu, než jste vy. Od aut až po kamiony a autobusy. Na dálnicích, kde se jezdí rychleji a většinou vás nechrání dav, se jim vyhýbejte o to víc. Jezděte co nejvíce u kraje, a když narazíte na nějaký rozestavěný úsek, klidně jeďte po vzoru místních třeba i po štěrku, kde si od kamionů na chvíli odpočinete.
PŘEDVÍDEJTE, VNÍMEJTE A BUĎTE OBEZŘETNÍ
Všechno kolem vás sledujte a naučte se předvídat situace. Kdokoli kolem může bez varování zabrzdit, nebo odbočit. A nenechte se zmást, protože místní často blikají na druhou stranu, než skutečně jednou. Nebo blikají a nikam neodbočují. Proto buďte neustále připraveni brzdit a sledujte situaci i za vámi.
BLINKRY PÍSKAJÍ
Užitečná věc při odbočování je, že u některých skútrů blinkry pískají a tak můžete dopravu sledovat i sluchem.
TROUBENÍ
Trubte na všechno i na všechny. Jedete v davu, nebo za někým? Průběžně občas zatrubte, abyste na sebe upozornili a ten před vámi o vás věděl. Chystáte se předjíždět? Zatrubte a během předjíždění potrubujte. Odbočujete mimo dav? Trubte. Jedete kolem chodce? Trubte. Kolem cyklisty? Trubte. Kolem stojícího auta? Trubte. Nikdy totiž nevíte, kdo tam stojí a rozejde se do silnice. Běží po krajnici pes? Trubte. Jedete do zatáčky? Trubte a to i do té, do které jakžtakž vidíte. Zdá se vám to jako šílenost? Troubením na sebe upozorňujete a dáváte najevo, že tam jste. Je to klíč pro bezpečnost a proto se ve Vietnamu všude pořád troubí.
OBČAS POTKÁTE NĚKOHO V PROTISMĚRU
A teď nemluvím o těch, co předjíždějí. V protisměru po kraji se zkrátka jezdí, když jedete jen kousek a nechce se vám přejet do vlastního pruhu, nebo když něco přejedete a chcete se vrátit. 🙂
NEŽ SE ROZKOUKÁTE, NIKDY NEBUĎTE PRVNÍ NA SEMAFORECH
Držte se za místními, dav vás povede i ochrání.
DRŽTE SE DAVU
To je ta nejlepší rada ze všech hned po troubení. Dav vás ochrání a zároveň naučí, jak řešit situace. Díky tomu se rychle zorientujete i v Ho Chi Minh City.
BUĎTE NEUSTÁLE VE STŘEHU A POČÍTEJTE SE VŠÍM
Je u silnice dítě? Pes? Nebo jiný člověk? Počítejte s tím, že vám klidně vejde do cesty, očekávejte zkrátka vše. Musíte myslet za všechny kolem.
Tipy a zkušenosti
VŽDY MĚJTE HELMY
Vykašlete se na to, že je místní nemají. Vy je noste, vyhnete se úrazům i policejním kontrolám. Navíc ve většině velkých měst je nosí všichni, jen u moře se na to kašle. Helmu vám často půjčí společně se skútrem. Musí být pohodlná, abyste v ní vydrželi delší trasu a nejlépe se stahovacím sklem, které ochrání oči. Kdyby helmy nepůjčovaly, raději si ji kupte.
DELŠÍ TRASY JEN V DLOUHÉM OBLEČENÍ
Nepodceňujte oblečení. Slunce hodně pálí a navíc je to i ochrana proti odřeninám.
PLÁŠTĚNKU POŘÁD PO RUCE
Počasí se rychle mění a když prší, tak PRŠÍ. I pláštěnky se dají koupit za pár korun hned u silnice. Můžete si dokonce vybrat i pláštěnkový celooblek.
BENZÍN
Může se vám stát, že v horách dost dlouho nenarazíte na benzínku. PET lahev s benzínem mějte pro jistotu vždy s sebou. Jinak benzinky vypadají jako u nás, jen jsou zašlejší a většinou vám natankuje obsluha, které i ve Vietnamu stačí říct full.
PARKOVÁNÍ A SILNICE
Žádný problém. Zaparkujete v podstatě kdekoli přímo tam, kde potřebujete a ve městech jsou téměř všude hlídaná parkoviště. I tak ale nezapomínejte skútr zamykat a vzít si klíčky s sebou. Kvalita silnic závisí na náhodě. 🙂 Najdete krásné nové asfaltky i pěkné bahnité a kamenité cestičky.
KDYŽ SE NĚCO STANE
Ve městech je na každém rohu improvizovaná opravna a vždy se najde někdo, kdo vám pomůže. No a mimo civilizaci se nic pokazit prostě nesmí. 🙂
Tak to bude v základu všechno. Zkrátka mějte pevné nervy, obezřetnost a helmu!
Judit