Když padlo rozhodnutí, že to bude právě Indonésie, která nám půl roku bude dělat domov, bylo taky hned jasné, že bez skútru to nepůjde. Tedy ne že by to nešlo, ale pro nás to jinak nešlo. 🙂 Můžete se samozřejmě posouvat vlakem, autobusem, stopem a třeba i taxíkem. Všechny způsoby dopravy jsou součástí kultury každé země, ale ani jeden není pro nás.

Všechny tyhle způsoby postrádají jednu zásadní věc. SVOBODU.

Vyjet kdykoli se vám zachce, zajít se vyčůrat, ochutnat tady u toho stánku, sesednout a zírat na nádhernou krajinu, vykoupat v moři, a hlavně vnímat okolí a kulturu každou vteřinou, protože je všude kolem vás. Právě proto je na cestách naším nejlepším kamarádem vždycky skútr, který patří k asijské kultuře stejně jako rýže a bordel. 🙂 Levnější a stejně svobodná varianty by asi byla už jen jezdit na kole nebo chodit pěšky. Ale co si budeme nalhávat, s vybavením pro práci na dálku, a ne zrovna kondičkou sportovce je to víc než odvážný krok. 🙂

Na skútr se navíc vejdou všechny vaše věci (pokud jsou tedy v krosně) a dojedete si kam jen chcete. To značně usnadňuje život, protože chodníky v Asii nejsou zrovna moc na chození, pokud tam vůbec nějaké jsou. Skútr samozřejmě není nejlepší způsob pro každého, při delších etapách to může být nepohodlné, v husté dopravě nebezpečné a při dešti na nervy. Za to všechno to ale stojí. Stačí dodržovat zásadní pravidlo. VNÍMAT, KOUKAT, PŘEDVÍDAT A MÍT HELMU! Základní silniční pravidla, tipy a postřehy z cestování na skútru najdete v tomto článku.

Jak se dostat ke skútru a který koupit

1. Stanovte si cíle

Nejdříve si řekněte, jestli skútr opravdu chcete kupovat. Do koupě se pouštějte jen v případě delší cesty po více ostrovech, nebo stěhování do Indonésie. Jinak je to zbytečné. Jak si půjčit skútr a kolik to stojí zjistíte v tomto článku.

2. Nejjednodušší koupě bude na Bali

Pokud si to chcete ulehčit, startujte na Bali. My startovali v Jakartě, kde neumí anglicky nikdo a koupit skútr tam byl pořádný oříšek. Na Bali už umí anglicky kde kdo a tak se stačí jen zmínit na jídle, nebo v místě bydliště a někdo vám určitě řekne, že ví o někom, kdo prodává skútr. Navíc existují i nejrůznější skupinu na facebooku, kde se prodávají skútry. Zkuste třeba Canggu buy and sell nebo Buy and Sell Cars and Bikes in Bali (South) Free. Teď si ale pojďme říct rady, tipy a věci, na které si dát při koupi pozor. A to i mimo Bali.

3. Jazyková bariéra

Mimo Bali vám nebude nikdo rozumět ani to Hello. 🙂 A právě neznalost jazyka dělá koupi skútru mimo Bali tak obtížnou. Zatímco jindy si pomůžete pár slovíčky, rukama, nohama a google translátorem, u kupování skútru na to raději nespoléhejte. Jedná se o větší investici a je potřeba mít jistotu, že nekupujete zajíce v pytli.

4. Po jakém skútru koukat?

Pokud na skútru chcete cestovat (třeba i ve dvou jako my) a ještě s sebou vézt všechny vaše věci, vybírejte silnější skútr. Jinak by se vám mohlo stát, že budete muset chodit do kopců pěšky a že jich v Indonésii je. 🙂 Poohlížejte se proto po skútrech alespoň 125 ccm, nejlépe 150 ccm. Skútr musí mít prostor mezi nohama, abyste si tam mohli dát batoh a úložný prostor pod sedadlem se taky hodí. Určitě vybírejte typy s automatickou převodovkou (kterých je většina), protože vám to usnadní život v dopravních zácpách.

5. Nekupujte nový skútr

Do koupě nového skútru se nepouštějte, všichni místní tvrdí, že cizinec nový skútr ani koupit nemůže, protože nemá místní občanku a tudíž se na něj nedá napsat. Navíc jsou všechny dokumenty v indonéštině, takže ani nebudete vědět, co podepisujete. Zkrátka kupujte jedině z druhé ruky, v papírech je pak původní majitel, což je sice zvláštní, ale moc se tu na to nehraje. 🙂

6. Jak sehnat starší skútr?

Jak ho sehnat na Bali najdete trochu výše v bodě č.2. Mimo Bali se také zkuste poptat v místě kde bydlíte, třeba budete mít štěstí. Pak můžete vyzkoušet také stránku http://olx.co.id/motor/bekas/jakarta-dki/. Je to indonéský online bazar, kde je všechno možné včetně skútrů a telefonní čísla na majitele. Těm zkuste zavolat a nebo napsat sms, jestli se s vámi domluví anglicky. Popřípadě zkuste, jestli vám s domluvou nepomůžou v hotelu, nebo v místě kde bydlíte. Indonésani jsou velmi milí a se vším rádi pomůžou. 🙂

Další možností je obvolat autorizované prodejce, kteří by mohli mít tipy na místa, kde prodávají ojeté skútry.

7. Neumíte místní jazyk ? Obraťte se na někoho, kdo anglicky umí

Máte na místě známého? Měli jste ve vašem ubytovacím zařízení štěstí na anglicky mluvícího? Potkali jste někoho, kdo umí anglicky a vypadá sympaticky? Ideální! Cesta za skútrem se otevírá. Nic z toho se vám nestalo? Nám taky ne. 🙂 A tak jsme zkusili zavolat na jakartské informace pro cizince a najít někoho, kdo anglicky umí. Vlastně jsme volali na několik míst a pak jsme měli štěstí. Každý v Indonésii zná totiž někoho, kdo zná někoho, kdo prodává skútr, a to je vaše šance! Ten někdo totiž hned cinkne tomu někomu a už se to řeší. Že je bláznovství věřit cizím lidem? Nic jiného vám nezbývá, všichni kolem jsou cizí. 🙂 Jen musíte mít otevřené oči, trpělivost a trochu štěstí.

Jak se dostat ke skútru na Bali i mimo něj už víme a teď pojďme na důležité věci a papírování

8. Na jaké technické věci si dát pozor

Pořádně si zkontrolujte technický stav skútru a vyzkoušejte ho. Vše od oleje a brzd, až po zrcátka, světla a klakson. Informujte se o technickém stavu a před vyjetím ho vezměte do autorizovaného servisu a nechtě pořádně prohlédnout a opravit. My jsme museli například vyměnit pneumatiky a přední brzdy.

9. Na jaké papírové věci si dát pozor

Při předání skútru vám předchozí majitel musí dát malý a velký techničák. Zkontrolujte si tyto údaje. 1. jestli značka skútru sedí s tou v malém i velkém techničáku, 2. jestli velké datum na značce (technická) není prošlé, 3. jestli je za skútr zaplacená daň (ta se platí každý rok). Zkrátka a dobře zjednodušeně: na malém techničáku je na každé straně jedno datum označeno BERLAKU SAMPAI (platnost do) – ani jedno NESMÍ BÝT PROŠLÉ. Pak je ještě fajn vzít si kopii občanky původního majitele, bude se vám hodit při prodeji skútru.

Nejdůležitější strana velkého techničáku
Malý techničák, strana 1
Malý techničák, strana 2

10. Jak probíhá platba a kolik by měl skútr vlastně stát

Placení proběhne v hotovosti a při předání peněz si vyžádejte doklad s podpisem. My kupovali rok starou Hondu Vario Techno 150 ccm s 14 000 km za 16 000 000 IDR/32 000 Kč přičemž nová stojí 22 000 000 IDR/44 000 Kč. Je dobré si dopředu zjistit kolik kupovaný skútr stojí jako nový, aby vás nenatáhli. Náš skútr patřil k těm nejdražším a nejlepším na trhu, ale určitě seženete i levnější. Cena se odvíjí od typu skútru, výkonu, najetých kilometrů a stavu. Koupit můžete „šunku“ za 5 000 000 IDR/10 000 Kč, průměrný skútr za 10 000 000 IDR/20 000 Kč až po lepší za 16 000 000 IDR jako byl ten náš.

11. Pozor na výběr větších částek

Až půjdete platit, připravte se dopředu na výběr větší částky z bankomatu. Místní bankomaty mají relativně nízký limit na výběr, takže budete muset vybrat několikrát za sebou. Zaprvé je to drahé (Česká spořitelna si bere 125 Kč za výběr) a za druhé dejte pozor na blokace karty. Pokud výběr provedete více než 2x nebo 3x za sebou (záleží na bance), karta se vám dost možná zablokuje, protože VISA určí výběr v Indonésii jako podezřelý. Nám se to stalo u obou karet, musíte pak volat do ČR do banky, aby vám to odblokovali.

Zkoušeli jsme vybrat peníze také v mezinárodní bance, kde nám ale řekli, že to nelze. Neměli jsme totiž jakýsi cirrus kód, což je speciální kód vyražený na některých master card. Jak se tedy dostat k penězům? Před odjezdem zajděte do své banky a zrušte si blokace karty, nebo vyberte ve více dnech. 🙂 Jinak to nepůjde.

Tak to bylo vše o koupi skútru a teď pár praktických rad na závěr

12. Bezpečnost na prvním místě

Vždy mějte helmu! Ve větších městech je mají prakticky všichni, tedy kromě dětí. 🙂 Novou kvalitní helmu seženete už za 300 Kč a prodejnu poznáte snadno, bývají přímo u silnic.

Krosny nesmí překážet. Krosny umístěte tak, aby nikde nepřekážely a nevlály z nich popruhy, které by se mohly přimotat do kola.

Zamykejte skútr a nezapomeňte v něm klíčky.

13. Policejní kontroly

Pro případnou kontrolu policií mějte po ruce vždy mezinárodní řidičák a malý techničák, velký se neukazuje. Policejní kontroly nejsou úplně běžné, ale několik jsme jich zažili. Policisté na Jávě nás zastavili spíš proto, že chtěli fotku, ale na Bali vážně kontrolují papíry. Mají svoje stanoviště, kde číhají a zastavují kde koho včetně místních. Bílé zastaví všechny, protože z toho možná něco kápne a když není něco v pořádku, hned slíznete pokutu. Mimo tato oblíbená stanoviště vás zastaví spíš proto, že nemáte helmu, jinak si vás nevšímají.

14. Benzín a péče o skútr

Pokud to půjde, berte benzín u velkých benzinek Pertamina nebo u malých ručních benzinek a lahvím se vyhněte. U benzínky vyberte stojan, řekněte obsluze full a peníze dáte rovnou jim. Do našeho skútru jsme brali Pertamax cca za 8 000 IDR/16 Kč za litr, je lepší než běžný Pertalite, který je o sice levnější, ale má menší dojezd.

Každých 1500-2000 km by měl být skútr kontrolován v servisu (výměna oleje, dofouknutí pneumatik a podobně). My chodili do servisu Planet Ban (na pneumatiky) a do AHASS (celkový servis pro Hondu). Domluvíte se tam rukama i nohama a celková kontrola stojí kolem 200 000 IDR/400 Kč. Co se týče mytí, místní ruční myčky označené cuci motor jsou levné, rychlé a na počkání. Zaplatíte kolem 12 000 IDR/24 Kč.

15. A jak takový skútr prodat?

To se dozvíte v dalším článku, který už pro vás chystám. Byl to větší oříšek, než jsme čekali a to všechno proto, že jsme kupovali skútr na Jávě se značkou B (Jakarta) a prodávali ho v Denpasaru, kde mají skútry značku DK. Ale o tom všem příště. 🙂

Speciální článek o silničních pravidlech a bezpečném cestování na skútru po Indonésii najdete zde. Zajímá vás něco dalšího, nebo jsme na něco zapomněli? Jakékoli dotazy pište, rádi vám poradíme. 🙂 A držím vám palce, ať se to povede!

Judit

Tak tohle všechno vezeme a 2 lidi k tomu 🙂
Tipy jak koupit skútr v Indonésii
Benzinová stanice Pertamina
Tipy jak koupit skútr v Indonésii
Domlouvání oprav na skútru
Tipy jak koupit skútr v Indonésii
Servis v Depoku a naše nová motorka

Okomentovat